In augustus 2008 zetten Niels Dekker en zijn vader Jan Dekker de eerste stalen platen aan elkaar in een loods in Grootebroek. De bouw was begonnen. Beiden geschoold in metaalbewerking en een grote passie voor staal en zeilen ontstond de droom een zeilschip te bouwen om zowel op te wonen als wedstrijden mee te varen met de bruine vloot. Opgegroeid op het zeilschip de Elizabeth en veel beurtveren meegevaren had Niels al gauw een idee van hoe het schip er uit moest zien voor ultiem wooncomfort en hoge snelheid. Vader Jan heeft het schip getekend en na een paar maanden bouwen op eigen kosten kon de taxatie gedaan worden voor de lening die het mogelijk maakte de bouw van het hele casco te bekostigen. In juni 2009 was de lening rond en kon de rest van het benodigde staal besteld worden. Hierdoor heeft de bouw wel iets vertraging op gelopen, maar we konden weer verder!
In september 2009 ging dan ook het eerste deel (de bodem van de voorste 9 meter van het schip) naar buiten en werd ook de achterkant op stapel gezet. Dit gedeelte van maar liefst 13 meter lang en 9 ton zwaar werd mei 2010 ook naar buiten gereden. Buiten de loods werden beide delen aan elkaar gelast en werden de tweede en derde kimgangen en boorden opgebouwd. September 2010, het schip begint vorm te krijgen maar nog steeds gaapt er een groot gat in de romp. Hier kunnen de spanten, den- en dek platen door naar binnen worden gestoken waarna deze op hun plek worden vast gelast.
Samen bouwden Jan en Niels in totaal 4 jaar aan het casco tot het klaar was voor het transport en tewaterlating. Sindsdien wordt al het spaargeld en alle vrije tijd gebruikt om het schip verder af te timmeren en wordt er natuurlijk hard gespaard voor zeiltuig!
Waar een passie voor metaal en doorzettingskracht toe kan leiden. Zie hier hoe het Leekervuur gebouwd is door vader en zoon, van losse platen staal tot zeewaardig schip.
Op weg van Grootebroek naar Medemblik. Het is niet elke dag dat je een 25 meter lang schip door de straat ziet rijden! Mammoet draaide er hun hand niet voor om en was het een rit om nooit te vergeten.
De tewaterlating in Medemblik van het Leekervuur en natuurlijk de doop door Oma Dekker!